Verzuimpreventie in de horeca

Leestijd: 2 minuten

5 tips voor verzuimpreventie in de horeca

Helaas komt het voor dat een van je werknemers zich ziek meldt. Door de wisselende en soms onvoorspelbare drukte, samen met de hoge werkdruk, kan het verzuim van personeel leiden tot veel frustratie en moeilijke situaties op de werkvloer.

Volgens het CBS is in 2023 het ziekteverzuim het sterkst gedaald in de horeca. Het ziekteverzuim daalde van 5,6 procent in 2022 naar 5,3 procent in 2023. Dit betekent dat, volgens het CBS, van de duizend te werken dagen er 53 verzuimd zijn door ziekte.

Ondanks deze sterke daling komt ziekteverzuim in de horeca nog steeds voor. Wat kan je als horecaondernemer doen om dit te voorkomen? Hoe kun je ziekteverzuim voorkomen bij je werknemers? In dit artikel geven we je 5 tips om verzuimpreventie beter te waarborgen.

  1. Zorg voor goede communicatie
    Een van de belangrijkste redenen waarom medewerkers zich ziek melden, is omdat ze zich niet gehoord voelen. Als signalen van bijvoorbeeld ongewenst gedrag of werkgerelateerde problemen genegeerd worden, kan dit leiden tot onnodig verzuim. Het is dus essentieel om een cultuur te creëren waarin open communicatie centraal staat.
    Zorg ervoor dat iedereen – van medewerkers tot klanten – weet welke regels er gelden en hoe ze gehandhaafd worden. Door goed te luisteren naar je team en actief in te spelen op hun signalen, kun je problemen oplossen voordat ze leiden tot verzuim.
  2. Creëer een goede relatie met je medewerkers
    Voor de meeste wel vanzelfsprekend, maar een sterke relatie met je medewerkers is cruciaal voor een gezonde werkomgeving. Luister naar hun behoeften, vooral wanneer het gaat om hun fysieke gezondheid. Horecapersoneel staat vaak uren achter elkaar en loopt veel rond.
    Als medewerkers aangeven dat ze lichamelijke klachten hebben, kun je met eenvoudige maatregelen al veel doen. Denk aan kortere, maar frequentere pauzes of een kruk om even op te zitten. Deze kleine aanpassingen kunnen een groot verschil maken en bijdragen aan een productievere en gezondere werkomgeving. Als een medewerker namelijk het gevoel heeft dat hij of zij geen steun krijgt, dan is ziekmelden vaak de volgende stap.
  3. Houd rekening met de verschillende behoeften van je team
    Als werkgever heb je vaak andere prioriteiten dan je medewerkers. Waar jij misschien gedreven bent om je zaak draaiende te houden, kunnen voor je medewerkers andere dingen belangrijker zijn. Veel jonge medewerkers zien hun baan bijvoorbeeld als een bijbaan naast hun studie, terwijl oudere medewerkers eerder fysieke klachten ervaren.
    Door rekening te houden met deze verschillende behoeften, kun je verzuim voorkomen. Begrijp wat jouw team nodig heeft en speel in op hun persoonlijke situatie om hun welzijn te bevorderen.
  4. Pak problemen tijdig aan
    Heeft een medewerker een probleem? Pak dit meteen aan! Hoe langer je wacht met het oplossen van problemen, hoe groter de kans dat medewerkers zich ziekmelden en mogelijk voor langere tijd uitvallen.
    Als een medewerker eenmaal naar de huisarts of specialist gaat, kan langdurig verzuim het gevolg zijn. Zorg er daarom voor dat je problemen tijdig signaleert en aanpakt. Door snel te handelen en oplossingen te bieden, voorkom je dat klachten escaleren en medewerkers uitvallen.
  5. Maak gebruik van je Arbodienstverlener
    Je arbodienstverlener kan een waardevolle partner zijn in de strijd tegen verzuim. Deze experts hebben veel ervaring en kunnen je voorzien van praktische tips en adviezen om verzuim te verminderen.
    Regelmatig overleg met je arbodienstverlener helpt je om problemen vroegtijdig te signaleren en passende maatregelen te nemen. Ze kunnen je ondersteunen met nuttige inzichten en preventieve maatregelen die verzuim helpen voorkomen.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *