Sinds enkele jaren zien we robotisering in de horeca toenemen. Horecaondernemers voelen de noodzaak hiertoe vanwege de aanhoudende personeelstekorten in de sector. Robots zouden het werk van de bediening of in de keuken deels kunnen overnemen. Maar zijn robots wel echt de oplossing in een sector die zwaar tilt aan persoonlijke dienstverlening?
Robots die lege borden naar de keuken brengen, drankjes serveren of bestellingen opnemen. Je ziet ze steeds vaker in hotels, restaurants en cafés. Een restaurantketen met locaties in Maastricht, Arnhem, Eindhoven, Kerkrade en Tilburg heeft ongeveer dertig robots in de restaurants rondlopen, waarbij ze bestellingen opnemen en eten en drinken serveren. Anderen zetten een robot in als receptionist die gasten naar een tafel begeleidt en bij een verjaardag een liedje zingt. En zo zijn er nog tientallen andere restaurants die een robot ‘in dienst’ hebben.
Robot in de horeca
Belangrijke redenen voor de inzet van robots zijn naast werkverlichting ook kostenbesparing, efficiency en betere klantenservice. Maar bijna alle ondernemers zijn het over eens: de robots zijn er niet om mensen te vervangen. Enkel om het werk van het menselijke personeel te verlichten, of als gadget met twijfelachtige meerwaarde.
Noodstop robot
Er zijn ook restaurants die inmiddels alweer zijn gestopt met het gebruik van robots, waaronder restaurant Shabu Shabu in Zoetermeer. Robots zouden in de weg lopen, bedienen was geen succes en bij een noodstop viel het servies op de grond. Robots maken vaak brokken omdat ze geprogrammeerd zijn om niet tegen mensen aan te botsen. Dus een abrupte stop zorgt vaak voor voedsel en glas op de grond.
Volgens importbedrijf VeDoSign zijn robots goed in voorspelbaar werk. Dit maakt het opruimen van een kamer in een hotel bijvoorbeeld al heel lastig voor ze. Rommelige kamers met voorwerpen op de grond zijn vaak onvoorspelbare plekken. Om vervolgens te bepalen wat troep is en wat niet, is voor robots ingewikkeld.
Prijs robot horeca
Dat nog niet iedere horecazaak een robot heeft rondlopen, heeft ook een financiële reden. Robots zijn nog lang niet voor iedereen betaalbaar. Gemiddeld kost een serveerrobot of een robot die de vuile vaat wegbrengt zo’n 10.000 euro. Dat is een grote eenmalige uitgave, vooral voor kleinere horecazaken of hotels, restaurants en cafés die pas net zijn begonnen.
Horecarobot de toekomst?
Trendwatchers denken van wel. Vooral door de combinatie van de huidige technologische staat van producten en de personeelstekorten in de horeca. Sommigen durven te stellen dat de horecawereld er over vijf jaar heel anders uitziet door de komst van robots. Kosten zouden ook niet relevant moeten zijn, omdat het om het terugverdienmodel gaat, stelt trendwatcher Randall van Poelvoorde. Wel waarschuwt hij horecaondernemers om geen robots in huis te halen als ze niet passen bij het type restaurant die ze willen bieden.
En daar kunnen wij ons in vinden. Misschien passen robots bij massaproductie en restaurants die minder inzetten op persoonlijke sfeerbeleving, maar we twijfelen ten zeerste of horecaondernemers die persoonlijk contact hoog in het vaandel hebben een robot moeten aanschaffen. Horecapersoneel hoeft in ieder geval niet te vrezen voor hun baan. Er is vooralsnog weinig bewijs dat robots mensen kunnen vervangen. Obers, chef-koks en afwassers zullen hoe dan ook nodig blijven.