Horeca verwacht extra grote personeelstekorten in de herfst: waarom is dat zo?

Dit najaar gaat er weer een grote vaccinatiecampagne tegen corona van start. De GGD’en zijn inmiddels een wervingscampagne gestart, omdat er tegen die tijd weer flink wat personeel nodig is om de vaccinatieronde op stoom te brengen en houden. Werkgevers in de horeca vrezen voor grote leegloop. De afgelopen jaren wisten de GGD’en al horecapersoneel aan zich te binden en het lijkt erop dat dat nu weer gaat gebeuren.

Gemiddeld uurloon horeca versus gemiddeld uurloon GGD

De Koninklijke Horeca Nederland (KHN) verwacht dat vooral veel jongeren weer naar de GGD zullen overstappen vanwege het hogere uurloon dat ze daar krijgen. Jongeren in de horeca krijgen ongeveer 10-14 euro bruto per uur, terwijl een zondagje werken bij de GGD ze al een netto uurloon van 20-23 euro oplevert. Hierdoor zou er sprake zijn van oneerlijke concurrentie. De horecasector zag 25 procent van het personeel vertrekken om tijdens de coronapandemie de GGD’en te ondersteunen. Eind februari van dit jaar kwam er eindelijk weer een stroom mensen naar de horeca toe, maar de angst blijft dat de herfst wederom voor een grote leegloop gaat zorgen. Als het aan de KHN ligt, zoekt de GGD naar prikkers die al gepensioneerd zijn of bijvoorbeeld reservist zijn.

Maatschappelijk probleem aanpakken

Koepelorganisatie GGD GHOR zegt de problemen in de horeca te begrijpen, maar vindt niet dat een functie bij de GGD te vergelijken is met een functie in de horeca. Natuurlijk speelt het salaris een rol in de keuze voor een baan, maar volgens de organisatie willen veel mensen bijdragen aan het oplossen van het maatschappelijke probleem van de coronacrisis.

Gemotiveerd horecapersoneel

Uiteraard zijn er nooit garanties voor behoud van personeel, maar wel hebben we een aantal tips voor gemotiveerde medewerkers. Want gemotiveerde en tevreden medewerkers voelen vaak niet de behoefte om van baan te wisselen. Een van de belangrijkste manieren om het personeel gemotiveerd te houden, is door ervoor te zorgen dat ze niet het gevoel hebben dat er continu iemand over hun schouders meekijkt. Zelfstandigheid en vertrouwen is een groot goed, zeker met de huidige generatie werknemers waar we nu mee te maken hebben op de werkvloer.

Door een medewerker regelmatig complimentjes te geven en te laten weten dat je ziet waar hij of zij goed in is, wordt de motivatie groter. Net als het zorgen voor voldoende uitdaging. En door regelmatig zelf aanwezig te zijn op de werkvloer, geef je het goede voorbeeld!

Tot slot verwachten werknemers ook steeds meer van hun werkgever, zeker in tijden van arbeidskrapte. Werkgevers waarbij ze niet continu hoeven te wachten om goedkeuring voor vakantieverlof, waar ze een duidelijke personeelsplanning kunnen inzien of bij wie ze niet te maken hebben met uitblijvende salarisbetalingen, hebben altijd een streepje voor. Met de Genius App blijf je de hectiek in de horeca te boven en kun je goed inspelen op je eigen behoeftes als ondernemer maar ook zeker op die van je werknemers.