Werk aan gemotiveerde medewerkers

HR advies, Personeelsplanning

Geplaatst op 2 juni 2022 19:32

Een aantal adviezen kunnen daarbij helpen.

  • Benadruk het belang van het werk. Zorg ervoor dat de taken herkenbaar en zinvol zijn en uit waardering voor hetgeen dat werknemers doen.
  • Geef eigen regelruimte en vertrouwen. Behandel werknemers dus als volwassen mensen die zelf verantwoordelijkheid kunnen dragen. Waardeer hetgeen de medewerker goed in is. Dat heeft een positief effect op zijn motivatie.
  • Maak de inspanning van de medewerker zichtbaar. Geef positieve feedback, zorg voor terugkoppeling over de werkresultaten en zorg voor balans in geven en nemen.
  • Zorg voor uitdaging, zodat de werknemers zijn werk niet op de automatische piloot gaat doen.
  • Let op je eigen voorbeeldgedrag. Dat werkt motiverend voor de werknemers.

En uiteraard, wees ook regelmatig op de werkvloer aanwezig en uit waardering voor je werknemers.

Maak taken herkenbaar en zinvol
Het is belangrijk dat werknemers hun eigen bijdrage ervaren als betekenisvol. Vaak maakt iemands werk deel uit van een groter geheel. Kijk dan hoe de taak zo vorm te geven is dat de werknemer het belang van zijn eigen aandeel in het grotere geheel blijft zien en zich daarvoor ook verantwoordelijk kan voelen.

Ook het werken vanuit een gedeelde visie, die duidelijk maakt ‘wat we als organisatie of team willen zijn’, draagt bij aan het gevoel dat het werk zinvol is.

Organiseer ‘klant’-contact
Bij elke soort werk hoort een ‘klant’, iemand voor wie de werknemer zijn werk doet.

Zorg ervoor dat je horecawerknemers regelmatig zelf (face-to-face) in contact komen met hun ‘gasten’. Werknemers krijgen zo een goed beeld voor wie ze hun werk doen en wanneer diegene tevreden is over het geleverde werk. Het werk goed doen voor ‘degene voor wie je het doet’ geeft voldoening en is daarom voor werknemers een enorme motivator.

Uit waardering
Heb oog voor wat werknemers doen en toon waardering voor het werk dat zij in de praktijk neerzetten. Voor leidinggevenden is het een valkuil te ver af te drijven van ‘waar het echte werk gedaan wordt’. Andere managementtaken eisen voortdurend je aandacht op.

Organiseer voor jezelf daarom regelmatig gelegenheden waarin je voeling houdt met de praktijk, zoals een uurtje meedraaien ‘op de werkvloer’. Dan kun je tegelijk de waardering ook concreet uiten.

Terug
Werk aan gemotiveerde medewerkers

Gerelateerde artikelen

Dit moet je weten over de Tewerkstellingsvergunning voor buitenlandse werknemers
Payroll, HR advies, Personeelsplanning

Dit moet je weten over de Tewerkstellingsvergunning voor buitenlandse werknemers

Wil je als horecawerkgever werknemers van buiten de Europese Economische Ruimte (EER) en van buiten Zwitserland aannemen, dan heeft diegene een werkvergunning nodig. Dit kan een tewerkstellingsvergunning (TWV) zijn of een gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid (GVVVA). Hoe lang een werknemer in Nederland komt werken bepaalt welke van de twee werkvergunningen nodig is. In dit artikel leggen we uit voor wie de Tewerkstellingsvergunning is, welke voorwaarden aan toekenning verbonden zijn en hoeveel iemand met een TWV mag werken.

Lees artikel
Redden Millennials en Gen Z de horeca en wat heeft fast casual daarmee te maken?
HR advies, Personeelsplanning, Payroll

Redden Millennials en Gen Z de horeca en wat heeft fast casual daarmee te maken?

Aan iedere generatie lijken bepaalde levensgewoonten te zijn verbonden. Millennials zouden grote avocadoliefhebbers zijn die daardoor geen huis kunnen kopen en Boomers  (ofwel de babyboomgeneratie) hebben het vooroordeel tegen zich dat ze conservatieve opvattingen hebben. Generaties kunnen ook flinke invloed hebben op de horeca. Waar de generaties vóór de Millennials en Gen Z vaak thuis eten en het liefst zelf koken, lijken de zogenoemde gemaksgeneraties wellicht de redding voor de horeca. Ze eten vaker buiten de deur en bestellen graag eten. Wat kun je als horecaondernemer doen om deze ontwikkelingen bij te benen?

Lees artikel
Robotisering in de horeca: zijn robots de toekomst of alweer het verleden?
Salarisadministratie, Personeelsplanning, HR advies

Robotisering in de horeca: zijn robots de toekomst of alweer het verleden?

Sinds enkele jaren zien we robotisering in de horeca toenemen. Horecaondernemers voelen de noodzaak hiertoe vanwege de aanhoudende personeelstekorten in de sector. Robots zouden het werk van de bediening of in de keuken deels kunnen overnemen. Maar zijn robots wel echt de oplossing in een sector die zwaar tilt aan persoonlijke dienstverlening?

Lees artikel