Redden Millennials en Gen Z de horeca en wat heeft fast casual daarmee te maken?

Leestijd: 2 minuten

Aan iedere generatie lijken bepaalde levensgewoonten te zijn verbonden. Millennials zouden grote avocadoliefhebbers zijn die daardoor geen huis kunnen kopen en Boomers  (ofwel de babyboomgeneratie) hebben het vooroordeel tegen zich dat ze conservatieve opvattingen hebben. Generaties kunnen ook flinke invloed hebben op de horeca. Waar de generaties vóór de Millennials en Gen Z vaak thuis eten en het liefst zelf koken, lijken de zogenoemde gemaksgeneraties wellicht de redding voor de horeca. Ze eten vaker buiten de deur en bestellen graag eten. Wat kun je als horecaondernemer doen om deze ontwikkelingen bij te benen?

Maaltijdboxen van onder meer HelloFresh, Marley Spoon of Dinnerly, flitsbezorgers als Flink en Gorillas zijn initiatieven van de afgelopen jaren waar vooral Millennials (geboren tussen 1980 en 1999) en Generatie Z (geboren tussen 1997 en 2012) graag gebruik van maken. Dan zijn er ook nog trends als fast casual en beleving. In 2030 behoort meer dan de helft van de bevolking in Nederland tot de gemaksgeneraties, die niet alleen hun avondeten graag buiten de deur nuttigen maar ook hun ontbijt, lunch en tussendoortjes buitenshuis eten. 61 procent van de Millennials zegt zeker één keer per week geen tijd of zin te hebben om in de keuken te staan. Dat betekent wellicht dat je als ondernemer steeds vaker moet concurreren met thuisbezorgende restaurants en ketens.

Gemak en betaalbare beleving

Foodretail is inmiddels de grootste uitdaging en concurrentie voor horecagelegenheden in hun klassieke vorm. De consument is na corona zeker weer bereid om buitenshuis geld uit te geven, maar de gestegen prijzen in de horeca kunnen de sector verzwakken, blijkt uit onderzoek van het Food Service Instituut Nederland (FSIN). Voor een stabiele toekomstpositie is het belangrijk dat de horeca zich gaat richten op gemak en betaalbare beleving. Het gedrag van de gemaksgeneraties is volgens FSIN bepalend voor de toekomst van de sector.

Fast casual

Bij fast casual denk je misschien aan McDonald’s of Subway, maar fast casual gaat niet over een snelle ongezonde hap, maar over snel een gezond en smaakvol gerecht eten. Restaurants met zo’n concept hebben een menu met (relatief) gezonde, simpele maaltijden en snelle bereiding voor een goede prijs. Wagamama, Dadawan en Vapiano zijn daar voorbeelden van. Gasten komen daar voor een snelle maaltijd, maar genieten er tegelijkertijd van de sfeer, het lekkere eten en authenticiteit. In plaats van een snel frietje (of patatje) uit de muur trekken, gaat de voorkeur steeds vaker uit naar fast casual. Wil je daar als horecaondernemer op inspelen, dan kun je ervoor kiezen om je op één soort gerecht te richten, daarbinnen te innoveren én tegelijkertijd de inkoopkosten laag te houden.

Supermarkten als concurrent

Een sterke concurrent voor Foodservice is de supermarkt. Een toegankelijk gemaksalternatief om de hoek, dat tegenwoordig ook hoogwaardige salades, verse pizza’s en gezonde maaltijden in huis heeft zónder dat de consument moeite hoeft te doen om het op te eten. Een belangrijke reden is de betaalbaarheid. Eten in de supermarkt is nog altijd goedkoper dan uiteten gaan, al dan niet bij een fast casual-gelegenheid. Daarom zegt het FSIN ook dat bedrijven die de gemaksgeneraties kunnen helpen hun snelle levensstijl overeind te houden, een goede basis voor de toekomst hebben. Een belangrijke voorwaarde om tussen alle concurrentie te kunnen overleven is dan ook systeemgastronomie: zoek een basisconcept met overal hetzelfde product, centrale aansturing van inkoop en marketing en aan de achterkant financiële controle die gesystematiseerd is. En door technologie in te zetten kun je als ondernemer nóg sneller die lekkere maaltijd op tafel zetten.

Ben jij klaar voor fast casual?