Wat mogen horecaondernemers rekenen voor wegwerpbekers- en bakjes met plastic?

HR advies, Personeelsplanning, Salarisadministratie

Geplaatst op 10 juli 2023 09:01

Sinds 1 juli mogen ondernemers geen gratis wegwerpbekers en -bakjes met plastic meer aanbieden. Zij moeten dit doorberekenen aan klanten, bovenop de prijs van hun eten of drinken. Ondernemers mogen het bedrag zelf vaststellen, maar vanuit de overheid zijn er richtlijnen vastgesteld. Hoeveel mag je ongeveer rekenen voor een beker, maaltijd (met eventueel meerdere bakjes) of portieverpakkingen?

Klanten die eten of drinken afhalen of laten bezorgen, moeten sinds 1 juli 2023 extra betalen voor wegwerpbekers en -bakjes die (deels) gemaakt zijn van plastic. Het is niet meer toegestaan om deze gratis aan te bieden. Ook ben je als ondernemer verplicht om een herbruikbare optie aan te bieden. Daarvoor zijn twee mogelijkheden: je kunt klanten zelf hun beker of bakje laten meenemen, of je biedt bekers en bakjes aan die ze weer kunnen terugbrengen. Iedere ondernemer die eten of drinken bezorgt of laat afhalen, heeft met deze nieuwe maatregel te maken.

Hoeveel geld mag je vragen voor wegwerpbekers en -bakjes met plastic?

Als ondernemer mag je zelf beslissen hoeveel geld je vraagt voor wegwerpbekers en -bakjes, maar dit is de richtlijn vanuit de overheid: 0,25 cent voor een beker, 0,50 cent voor een maaltijd (eventueel met meerdere bakjes) en 0,05 cent voor voorverpakte kleine porties en portieverpakkingen (bijvoorbeeld voor saus en beleg).

Verplicht herbruikbaar servies voor horeca

Vanaf 1 januari 2024 mag je als hoteleigenaar, caféhouder of restaurateur helemaal geen wegwerpbekers of -bakjes met plastic erin meer aanbieden. Tegen die tijd moet herbruikbaar advies de standaard zijn, ook in bedrijfskantines, scholen en sportclubs.

Terug
Wat mogen horecaondernemers rekenen voor wegwerpbekers- en bakjes met plastic?

Gerelateerde artikelen

Dit zijn de belangrijkste punten voor de horeca in de Miljoenennota
Salarisadministratie, Personeelsplanning, HR advies

Dit zijn de belangrijkste punten voor de horeca in de Miljoenennota

Deze week is de Miljoenennota op Prinsjesdag overhandigd aan de Tweede Kamer. In de begroting voor 2024 staan een aantal belangrijke kabinetsmaatregelen voor de horeca, zoals de accijnsverhoging op alcohol, mkb-winstvrijstelling en de hervormingen op de arbeidsmarkt. Dit zijn de meest interessante maatregelen waar horecaondernemers rekening mee kunnen houden.

Lees artikel
Zzp-constructies in de horeca verder onder druk na nieuwe uitspraak over schijnzelfstandigheid
Salarisadministratie, HR advies

Zzp-constructies in de horeca verder onder druk na nieuwe uitspraak over schijnzelfstandigheid

Onlangs is er weer een rechtszaak geweest over schijnzelfstandigheid. Ditmaal ging het over flexkrachten die in het verleden bij regionale omroepen werkten, maar door payrollbedrijf Tentoo tewerk werden gesteld als freelancer. Feitelijk was er echter sprake van een dienstverband. Een situatie die ook regelmatig in de horeca voorkomt.

Lees artikel
Register Sociale Hygiëne sinds 1 juli 2023 in handen van overheid: wat betekent dit voor jou?
Salarisadministratie, Personeelsplanning, HR advies

Register Sociale Hygiëne sinds 1 juli 2023 in handen van overheid: wat betekent dit voor jou?

Sinds 1 juli 2023 beheert de Landelijke commissie sociale hygiëne (Lcsh) het Register Sociale Hygiëne. Iedereen met een door de Lcsh erkend diploma of certificaat kan zich hier registreren. Horecaondernemers die vóór 1 juli 2023 in het oude register van de onafhankelijke SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca) stonden, moeten hun registratie herbevestigen om te worden opgenomen in het nieuwe register.

Lees artikel