Wat is salarisadministratie?

Salarisadministratie

Salarisadministratie, waar hebben we het precies over? Bij salarisadministratie zijn twee partijen belangrijk: de medewerker en de belastingdienst. De medewerker wil graag het juiste bedrag op de afgesproken dag op zijn rekening krijgen. De belastingdienst verwacht dat het juiste bedrag aan loonheffingen wordt afgedragen.

Maar daarmee zijn we er nog (lang) niet. De medewerker verwacht een loonstrook en eenmaal per jaar een jaaropgave. Uiteraard moeten die kloppen tot meerdere cijfers achter de komma. Daarnaast moet je eventuele pensioen- en CAO-regels toepassen. En loonaangifte doen bij de belastingdienst.

De administratie moet verder voor elke medewerker up-to-date zijn en blijven. Een arbeidscontract, salarisafspraken, loonbelastingverklaring. Persoonsgegevens moeten geregistreerd en bijgehouden worden. Volgens de regels van de privacywetgeving uiteraard.

Krijg je elke maand een compliment als alles vlekkeloos verloopt? Zelden. Worden er echter foutjes gemaakt, dan heb je geheid de poppen aan het dansen.

Genoeg redenen dus om jezelf eens kritisch in de spiegel aan te kijken: “Ben ik horeca-expert of salarisadministrateur?” Wat kun je zelf en wat laat je beter over aan de experts? Wordt het misschien tijd om voor bepaalde onderdelen iemand in te huren?

Praat er eens over met Mr. Einstein. Wij ontzorgen je zodat jij horeca-expert kunt blijven!

Terug
Wat is salarisadministratie?

Gerelateerde artikelen

Regeling voor ondernemers met hoog energieverbruik aangepast: dit betekent het voor jou
Salarisadministratie, HR advies

Regeling voor ondernemers met hoog energieverbruik aangepast: dit betekent het voor jou

Het kabinet heeft deze week de Tegemoetkoming Energiekosten (TEK) aangepast. Deze TEK-regeling zorgt voor een houvast voor mkb-ondernemers met intensief energieverbruik. Het percentage energie-intensiviteit waaraan een ondernemer moet voldoen gaat met de nieuwe regeling omlaag en de verbruiksdrempel is geschrapt.

In dit artikel leggen we je uit wat de aangepaste TEK-regeling betekent voor horecaondernemers met een hoog energieverbruik.

Lees artikel
Cao horeca 2022-2023: wanneer hebben werknemers recht op feestdagencompensatie?
Salarisadministratie, Personeelsplanning

Cao horeca 2022-2023: wanneer hebben werknemers recht op feestdagencompensatie?

Iedere sector heeft een eigen cao. Officiële feestdagen zijn in de ene cao wellicht vrije dagen, maar in een andere cao weer niet. Wat staat er in de horeca-cao eigenlijk over werken, toeslagen en doorbetalen op officiële feestdagen? 

Er is geen wet die vastlegt dat bepaalde feestdagen vrije dagen zijn voor werknemers. Er is dus geen wettelijke recht op een vrije dag op een bepaalde feestdag. In de cao’s staat of werknemers recht hebben op verlof op feestdagen.

Lees artikel
Sociaal plan voor bezorgers Deliveroo: komt er nu echt een einde aan de zzp-constructie?
HR advies, Personeelsplanning

Sociaal plan voor bezorgers Deliveroo: komt er nu echt een einde aan de zzp-constructie?

Maaltijdbezorgdienst Deliveroo heeft samen met vakbond FNV een sociaal plan opgesteld voor de maaltijdbezorgers die na november geen werk meer hebben bij het bedrijf. Volgens dat plan krijgen de ruim 9000 zelfstandige maaltijdbezorgers die door Deliveroo Riders worden genoemd, een compensatie voor het vertrek van het bedrijf uit Nederland eind november 2022. Heeft het sociaal plan invloed op de zzp-constructie die Deliveroo hanteert voor zijn bezorgers? En kan dit gevolgen hebben voor álle zzp’ers in de horeca?

Lees artikel