Zwangerschapsverlof is het wettelijke verlof voor een zwangere medewerker vóór en na de bevalling. Samen met het bevallingsverlof duurt het minimaal 16 weken.
Het totale verlof is minimaal 16 weken. Het bestaat uit twee delen:
Komt de baby later dan uitgerekend, dan wordt het bevallingsverlof niet korter. Er komen gewoon dagen bij. Bij een meerling is het totale verlof minimaal 20 weken. Ligt de baby na de geboorte lang in het ziekenhuis, dan kan het verlof ook langer worden.
Je medewerker krijgt een uitkering van het UWV, de WAZO-uitkering. Die is 100 procent van het dagloon, tot het maximumdagloon. Jij vraagt de uitkering aan, uiterlijk twee weken voor het verlof begint.
Meestal betaal je het loon gewoon door en krijg je de uitkering van het UWV terug. Verdient je medewerker meer dan het maximumdagloon, dan bepaalt je cao of contract of je het verschil aanvult.
Je mag een medewerker niet ontslaan omdat ze zwanger is. Tijdens de zwangerschap, het verlof en de eerste 6 weken daarna geldt een opzegverbod. Loopt een tijdelijk contract in die tijd af, dan mag je het wel laten aflopen, maar nooit vanwege de zwangerschap.
Tijdens het verlof bouwt je medewerker gewoon vakantiedagen en vakantiegeld op.
De wettelijke regels gelden voor iedereen. In branches met fysiek werk of nachtdiensten, zoals horeca, retail en zorg, moet je eerder aanpassingen doen in het werk. Een paar cao's vullen de uitkering aan als die lager is dan het loon. Check je cao.
Ja. Elke medewerker met een arbeidsovereenkomst heeft er recht op. De uitkering wordt berekend op het gemiddelde loon.
Dan kan ze ook een uitkering krijgen via het UWV. Meld dat als een zwangerschapsgerelateerde ziekmelding.
De partner heeft recht op geboorteverlof. Daarover lees je meer in ons artikel over geboorteverlof en ouderschapsverlof.
Deze informatie is bedoeld ter algemene oriëntatie en is geen juridisch advies. Check altijd de actuele regels bij het UWV en in je cao.